Spre deosebire de unele alergii, intoleranțele alimentare nu pun viața în pericol. Cu toate acestea, ele pot fi foarte problematice pentru cei afectați.

Intoleranța și sensibilitățile alimentare sunt extrem de frecvente și par să fie în creștere.

De fapt, se estimează că până la 20% din populația lumii ar avea o intoleranță alimentară.

Intoleranța și sensibilitățile alimentare pot fi greu de diagnosticat datorită gamei lor largi de simptome.

Acest articol trece în revistă cele mai comune tipuri de sensibilități și intoleranțe alimentare, simptomele aferente acestora și alimentele de evitat.

Ce este o intoleranță alimentară?

Termenul „hipersensibilitate alimentară” se referă atât la alergii alimentare, cât și la intoleranțe alimentare.

O intoleranță alimentară nu este același lucru cu o alergie alimentară, deși unele simptome pot fi similare.

De fapt, poate fi dificil să distingem alergiile alimentare și intoleranța alimentară, ceea ce face important să discutați cu medicul dumneavoastră dacă bănuiți că ați putea avea o intoleranță.

Când aveți o intoleranță alimentară, simptomele încep de obicei în câteva ore de la consumarea alimentelor la care sunteți intoleranți.

Cu toate acestea, simptomele pot fi întârziate cu până la 48 de ore și pot dura ore sau chiar zile, ceea ce face ca alimentul problema să fie deosebit de dificil de identificat.

În plus, dacă consumați frecvent alimente la care sunteți intoleranți, poate fi dificil să corelați simptomele cu un anumit aliment.

Deși simptomele intoleranțelor alimentare variază, ele implică cel mai adesea sistemul digestiv, pielea și sistemul respirator.

Simptomele comune includ:

  • Diaree
  • Balonare
  • Erupții cutanate
  • Dureri de cap
  • Greaţă
  • Oboseală
  • Dureri
    abdominale
  • Nas infundat
  • Reflux
  • Înroșirea pielii

Intoleranța alimentară este diagnosticată în mod obișnuit prin diete de eliminare special concepute pentru a restrânge alimentele jignitoare sau prin alte metode de testare.

Dietele de eliminare îndepărtează alimentele cel mai frecvent asociate cu intoleranțe pentru o perioadă de timp până când simptomele dispar. Alimentele sunt apoi reintroduse pe rând în timp ce se monitorizează simptomele.

Acest tip de dietă îi ajută pe oameni să identifice alimentele care cauzează simptome.

Iată 8 dintre cele mai comune intoleranțe alimentare.

1. Lactatele

Lactoza este un zahar care se găsește în lapte și in produsele lactate.

Este descompusă în organism de o enzimă numită lactază, care este necesară pentru ca lactoza să fie digerată și absorbită corect.

Intoleranta la lactoza este cauzată de deficitul unei enzime denumita lactază, care provoacă incapacitatea de a digera lactoza și are ca rezultat simptome digestive.

Simptomele intoleranței la lactoză includ:

  • Dureri
    abdominale
  • Balonare
  • Diaree
  • Gaze
  • Greaţă

Intoleranța la lactoză este extrem de frecventă.

De fapt, se estimează că 65% din populația lumii are probleme cu digerarea lactozei.

Intoleranța poate fi diagnosticată în mai multe moduri, inclusiv un test de toleranță la lactoză, un test de respirație sau un test de pH al scaunului.

Dacă credeți că ați putea avea o intoleranță la lactoză, evitați produsele lactate care conțin lactoză, cum ar fi laptele și înghețata.

Brânzeturile maturate și produsele fermentate precum chefirul pot fi mai ușor de tolerat pentru cei cu intoleranță la lactoză, deoarece conțin mai puțină lactoză decât alte produse lactate.

2. Glutenul

Glutenul este denumirea generală dată proteinelor găsite în grâu, orz, si secară.

Mai multe afecțiuni fac referinta la gluten, inclusiv boala celiacă, sensibilitatea la gluten non-celiacă și alergia la grâu.

Boala Celiaca implică un răspuns imun, motiv pentru care este clasificată ca o boală autoimună.

Atunci când persoanele cu boală celiacă sunt expuse la gluten, sistemul imunitar atacă intestinul subțire și poate provoca daune grave sistemului digestiv.

Alergiile la grâu sunt adesea confundate cu boala celiacă datorită simptomelor lor similare.

Ele diferă prin aceea că alergiile la grâu generează un anticorp care produce alergii la proteinele din grâu, în timp ce boala celiacă este cauzată de o reacție imună anormală la gluten.

Cu toate acestea, mulți oameni se confruntă cu simptome neplăcute chiar și atunci când au test negativ pentru boala celiacă sau alergie la grâu.

Sensibilitatea la gluten non-celiacă, este o formă mai ușoară de intoleranță la gluten care s-a estimat că afectează între 0,5 și 13% din populație.

Simptomele sensibilității la gluten non-celiacă sunt similare cu cele ale bolii celiace și includ:

  • Balonare
  • Dureri
    abdominale
  • Diaree
    sau constipație
  • Dureri de cap
  • Oboseală
  • Dureri articulare
  • Erupții cutanate
  • Depresie
    sau anxietate
  • Anemie

Atât boala celiacă, cât și sensibilitatea la gluten non-celiacă sunt gestionate cu o dieta fara gluten.

Aceasta implică aderarea la o dietă fără alimente și produse care conțin gluten, inclusiv:

  • Pâine
  • Paste
  • Cereale
  • Bere
  • Produse de patiserie
  • Biscuiți
  • Sosuri, în special sos de soia

3. Cofeina

Cofeina este o substanță chimică amară care se găsește într-o mare varietate de băuturi, inclusiv cafea, ceai și băuturi energizante.

Este un stimulent, ceea ce înseamnă că reduce oboseala și crește vigilența atunci când este consumată.

Face acest lucru prin blocarea receptorilor pentru adenozină, un neurotransmițător care reglează ciclul somn-veghe și provoacă somnolență.

Majoritatea adulților pot consuma în siguranță până la 400 mg de cofeină pe zi, fără efecte secundare. Aceasta este cantitatea de cofeină din aproximativ patru căni de cafea.

Cu toate acestea, unii oameni sunt mai sensibili la cofeină și experimentează reacții chiar și după ce au consumat o cantitate mică.

Această hipersensibilitate la cofeină este legată de genetică, precum și de o capacitate scăzută de a metaboliza și excreta cofeina.

O sensibilitate la cofeină este diferită de o alergie la cofeină, care implică sistemul imunitar.

Persoanele cu hipersensibilitate la cofeină pot prezenta următoarele simptome după ce consumă chiar și o cantitate mică de cofeină.

  • Puls marit
  • Anxietate
  • Insomnie
  • Nervozitate
  • Nelinişte

Persoanele cu sensibilitate la cofeină ar trebui să-și minimizeze aportul, evitând alimentele și băuturile care conțin cofeină, inclusiv cafeaua, băuturile energizante, ceaiul și ciocolata.

4. Salicilații

Salicilații sunt substanțe chimice naturale care sunt produse de plante ca apărare împotriva factorilor de stres de mediu, cum ar fi insectele și bolile.

Salicilații au proprietăți antiinflamatorii. De fapt, s-a demonstrat că alimentele bogate în acești compuși protejează împotriva anumitor boli precum cancerul colorectal.

Aceste substanțe chimice naturale se găsesc într-o gamă largă de alimente, inclusiv fructe, legume, ceaiuri, cafea, condimente, nuci și miere.

Pe lângă faptul că sunt o componentă naturală a multor alimente, salicilații sunt adesea folosiți ca conservant alimentar și pot fi găsiți în medicamente.

În timp ce cantitățile excesive de salicilați pot cauza probleme de sănătate, majoritatea oamenilor nu au nicio problemă să consume cantități normale de salicilați care se găsesc în alimente.

Cu toate acestea, unii oameni sunt extrem de sensibili la acești compuși și dezvoltă reacții adverse atunci când consumă chiar și cantități mici.

Simptomele intoleranței la salicilati includ:

  • Nas înfundat
  • Infecții ale sinusurilor
  • Polipi nazali și
    sinusali
  • Astm
  • Diaree
  • Colita intestinală
  • Urticarie

Deși eliminarea completă a salicilaților din dietă este imposibilă, cei cu intoleranță la salicilați ar trebui să evite alimentele bogate în salicilați, cum ar fi condimentele, cafeaua, stafidele și portocalele, precum și produsele cosmetice și medicamentele care conțin salicilați.

5. Aminele

Aminele sunt produse de bacterii în timpul depozitării și fermentării alimentelor și se găsesc într-o mare varietate de alimente.

Deși există multe tipuri de amine, histamina este cel mai frecvent asociată cu intoleranțele alimentare.

Histamina este o substanță chimică din organism care joacă un rol în sistemele imunitar, digestiv și nervos.

Ajută la protejarea organismului de infecții prin crearea unui răspuns inflamator dupa expunerea la alergeni. Acest lucru declanșează strănut, mâncărime și lăcrimare a ochilor pentru a elimina invadatorii dăunători.

La persoanele fără intoleranță, histamina este ușor metabolizată și excretată.

Cu toate acestea, unii oameni nu sunt capabili să descompună histamina în mod corespunzător, determinând acumularea acesteia în organism.

Cel mai frecvent motiv pentru intoleranța la histamină este funcționarea afectată a enzimelor responsabile de descompunerea histaminei – diaminoxidaza și N-metiltransferaza.

Simptomele intoleranței la histamină includ:

  • Înroșirea
    pielii
  • Dureri de cap
  • Urticarie
  • Mâncărime
  • Anxietate
  • Crampe de stomac
  • Diaree
  • Tensiune arterială scăzută

Persoanele cu intoleranță la histamina ar trebui să evite alimentele bogate în această substanță chimică naturală, inclusiv:

  • Alimente fermentate
  • Mezeluri
  • Fructe uscate
  • Citrice
  • Avocado
  • Brânzeturi
    învechite
  • Pește afumat
  • Oţet
  • Băuturi alcoolice fermentate, cum ar fi berea și vinul

6. FODMAP-uri

FODMAP este o abreviere care reprezintă oligo-, di-, mono-zaharide și polioli fermentabili.

Sunt un grup de carbohidrați cu lanț scurt care se găsesc în mod natural în multe alimente care pot provoca tulburări digestive.

FODMAP-urile sunt slab absorbite în intestinul subțire și călătoresc în intestinul gros, unde sunt folosite ca aliment pentru bacteriile intestinale de acolo.

Bacteriile descompun sau „fermentează” FODMAP-urile, care produc gaze și provoacă balonare și disconfort.

Acești carbohidrați au și proprietăți osmotice, ceea ce înseamnă că atrag apă în sistemul digestiv, provocând diaree și disconfort.

Simptomele unei intoleranțe la FODMAP includ:

  • Balonare
  • Diaree
  • Gaze
  • Dureri
    abdominale
  • Constipație

Intoleranța la FODMAP este foarte frecventă la persoanele cu sindrom de colon iritabil sau IBS.

De fapt, până la 86% dintre persoanele diagnosticate cu IBS experimentează o reducere a simptomelor digestive atunci când urmează odieta cu continut redus de FODMAP.

Există multe alimente bogate in FODMAP, inclusiv:

  • Merele
  • Brânzeturi moi
  • Miere
  • Lapte
  • Anghinare
  • Pâine
  • Fasole
  • Linte
  • Bere

7. Sulfiții

Sulfiții sunt substanțe chimice care sunt utilizate în principal ca conservanți în alimente, băuturi și unele medicamente.

De asemenea, pot fi găsite în mod natural în unele alimente, cum ar fi strugurii și brânzeturile maturate.

Sulfiții sunt adăugați în alimente precum fructele uscate pentru a întârzia alterarea acestora și in vin pentru a preveni alterarea cauzată de bacterii.

Majoritatea oamenilor pot tolera sulfiții găsiți în alimente și băuturi, dar unii oameni sunt sensibili la aceste substanțe chimice.

Sensibilitatea la sulfiți este cea mai frecventă la persoanele cu astm bronșic, deși persoanele fără astm pot fi intolerante și la sulfiți.

Simptomele comune ale sensibilității la sulfiți includ:

  • Urticarie
  • Umflarea pielii
  • Nas înfundat
  • Hipotensiune
  • Diaree
  • Respiraţie şuierătoare
  • Tusea

Sulfiții pot provoca chiar si constricția căilor respiratorii la pacienții astmatici cu sensibilitate la sulfiți și, în cazuri severe, pot duce la reacții care pun viața în pericol.

Food and Drug Administration (FDA) impune ca utilizarea sulfiților să fie declarată pe eticheta oricărui aliment care conține sulfiți sau în cazul în care sulfiții au fost utilizați în timpul procesării alimentelor.

Exemple de alimente care pot conține sulfiți includ:

  • Fructele uscate
  • Vinul
  • Cidrul de mere
  • Conservele
    de legume
  • Alimentele murate
  • Condimentele
  • Chipsurile
    de cartofi
  • Berea
  • Ceaiul
  • Produsele de patiserie

8. Fructoza

Fructoza, care este un tip de FODMAP, este un zahăr simplu găsit în fructe și legume, precum și în îndulcitori precum mierea, agave și siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză.

Consumul de fructoză, în special din băuturile îndulcite cu zahăr, a crescut dramatic în ultimii patruzeci de ani și a fost asociat cu o creștere a obezității, a bolilor hepatice și a bolilor de inimă. De asemenea, a existat și o creștere a malabsorbției și intoleranței la fructoză.

La persoanele cu intoleranță la fructoză, fructoza nu este absorbită eficient în sânge.

În schimb, fructoza neabsorbită ajunge în intestinul gros, unde este fermentată de bacteriile intestinale, provocând tulburări digestive.

Simptomele malabsorbției fructozei includ:

  • Reflux
  • Gaze
  • Diaree
  • Greaţă
  • Dureri
    abdominale
  • Vărsături
  • Balonare

Persoanele cu intoleranță la fructoză sunt adesea sensibile și la alte FODMAP și pot beneficia de pe urma unei diete cu conținut scăzut de FODMAP.

Pentru a gestiona simptomele legate de malabsorbția fructozei, următoarele alimente bogate în fructoză ar trebui evitate:

  • Miere
  • Mere, suc de mere și cidru de mere
  • Nectar de agave
  • Alimente care conțin sirop de porumb bogat în fructoză
  • Anumite fructe precum pepenele, cireșele și perele
  • Anumite legume, cum ar fi mazărea

Alte intoleranțe alimentare comune

Intoleranțe alimentare enumerate mai sus sunt printre cele mai comune tipuri.

Cu toate acestea, există multe alte alimente și ingrediente la care oamenii pot fi intoleranți, inclusiv:

  • Aspartamul: Aspartamul este un îndulcitor artificial care este folosit în mod obișnuit ca înlocuitor al zahărului. Deși cercetările sunt contradictorii, unele studii au raportat efecte secundare precum depresia și iritabilitatea la persoanele cu sensibilitate.
  • Ouăle: Unii oameni au dificultăți în
    digerarea albușului de ou, dar nu sunt alergici la ouă. Intoleranța la ouă este asociată cu simptome precum diareea și durerea abdominală.
  • MSG: Glutamatul monosodic, este folosit ca aditiv de îmbunătățire a aromei în alimente. Sunt necesare mai multe cercetări, dar unele studii au arătat că in cantități mari poate provoca dureri de cap, urticarie și dureri în piept.
  • Colorantii alimentari: S-a demonstrat că Roșu 40 și Galben 5
    provoacă reacții de hipersensibilitate la unii oameni. Simptomele includ urticarie, umflarea pielii și nasul înfundat.
  • Drojdia: Persoanele cu intoleranță la drojdie prezintă, în general, simptome mai puțin severe decât cele cu alergie la drojdie.
    Simptomele sunt de obicei limitate la sistemul digestiv.
  • Alcooli de zahar: Alcooli de zahar sunt adesea folosiți ca alternative cu zero calorii la zahăr. Ele pot cauza probleme digestive majore la unii oameni, inclusiv balonare și diaree.

Concluzia

Intoleranța alimentară diferă de alergii. Majoritatea nu declanșează sistemul imunitar, iar simptomele lor sunt de obicei mai puțin severe.

Cu toate acestea, ele vă pot afecta negativ sănătatea și ar trebui luate în serios.

Mulți oameni sunt intoleranți sau hipersensibili la alimente și aditivi precum produsele lactate, cofeina și glutenul.

Dacă bănuiți că ați putea fi intolerant la un anumit aliment sau aditiv alimentar, discutați cu medicul dumneavoastră despre testare și opțiuni de tratament.